Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Monday, March 28, 2011

TANDA-TANDA KIAMAT 2: Edisi Tallaqi bersama Ustaz

Pada 22 Mac 2011, ana sempat menghadiri kuliah maghrib yang disampaikan oleh tok guru ana. Selalunye, ramai yang datang, tapi hari itu, hanya 6 org je yang hadir, mungkin yang laen sibuk agaknye..
Tajuk kuliah maghrib pada kali ini cukup menarik iaitu tentang Tanda-tanda Kiamat.. Ana memang excited dengan tajuk ini. Tok guru ana memulakan kuliah dengan pujian kepada Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW.
Tanda-tanda kiamat terbahagi kepada 2, iaitu tanda kecil(Sughra) dan tanda besar(Kubra). Tanda kiamat besar terdapat 10 manakala tanda kecil memang banyak. Di antara tanda-tanda kecil yang dibicarakan iaitu,

1. Pada zaman hamba dahulu, terdapat orang perempuan membeli hamba perempuan yang die sendiri xtau itu adalah emak kandungnya sendiri.

2. Orang miskin menjadi sangat kaya dan membina bangunan yang tinggi2.. (ada diberitahu dalam hadis sahih)

3. Nabi SAW tidak pernah melihat 2 umat iaitu:
  a) Umat yang membawa cemeti semacam ekor lembu lalu memukul orang laen.
  b) Orang perempuan yang berbuat dosa, namun membuat fitnah ke atas orang laen di atas dosa yang dilakukan.

4. Gempa bumi semakin banyak di sana-sini.

5. Muncul penyakit baru yang xpernah wujud pada zaman dahulu.

6. Ramai manusia yang berucap berbaur fitnah

7. Cuaca semakin cepat berubah (negara2 yang ada 4 musim, cepat berubah musimnye)

8. Banyak shopping complex atau pasar besar yang berdekatan antara satu sama laen.

9. Masa berlalu terlalu pantas

10. Kemunculan Imam Mahdi.
      Sabda Rasulullah SAW, "Hari Kiamat takkan berlaku apabila muncul seorang lelaki yang menjadi khalifah yang namanya dan nama bapanya sama denganku."
Kemunculan Imam Mahdi di Madinah pada musim haji. Sewaktu kemunculannya, malaikat akan berkata dan semua orang akan pandang kepada Imam Mahdi. Setelah itu, Imam Mahdi akan pergi ke Makkah lantas 300 orang wali berbaiah dengannya. Setelah itu, datang askar dari timur melawan Imam Mahdi. Namun ditengah perjalanan askar2 itu, meraka akan ditelan Bumi. Sebelum Imam Mahdi muncul, banyak perkara ajaib dan pelik akan berlaku.

Di antara tanda-tanda besar kiamat adalah:
1. Munculnya Dajjal,
    Dia adalah orang kafir, dari kaum bani Israel. Mempunyai satu mata, Die telah ade sekarang ini, tapi die dipenjarakan di kawasan yang dilitupi ais seluruhya. (wallahualam, xtau kat mane). Pada zaman Rasulullah, salah seorang sahabat, Tamim ibnu Aus telah sesat dalam pelayaran selama 1bulan lalu terjumpa Dajjal. Dajjal bertanya adakah telah muncul Nabi Akhir Zaman dari kaum Arab?..

2. 3tahun sebelum berlakunya hari kiamat, pada tahun pertama, Langit akan simpan 1/3 air hujan, tahun kedua akan simpan 2/3 air hujan, tahun ketiga akan simpan 3/3 air hujan. Bumi akan kering kontang tanpa hujan.

3. Dajjal akan keluar dari penjaranya.
    Pada saat dan tika ini, orang mukmin akan hidup susah, xde makanan. Lalu Dajjal akan membuat fitnah dengan perintah Allah. Dajjal menghasut manusia. Dajjal mempunyai 2 sungai (Api n Air). Dajjala akan menjelajah ke seluruh dunia hanya 1tahun 4bulan sahaja. Dajjal mengaku bahawa dia tuhan(nauzubillah). Pada waktu ini, orang mukmin hanya akan kenyang dengan mengucapkan tasbih tanpa makan sebarang makanan.

4. Nabi Isa turn ke bumi.
    Sekarang ini, Nabi Isa tinggal di langit ke-2, baginda akan turun di Syria di menara tinggi di negara itu. Nabi Isa akan berjumpa dengan Imam Mahdi. Di waktu menunaikan solat, Imam Mahdi menjadi Imam sebagai simbolik Nabi Isa mengikut syariat Nabi Muhammad SAW. Nabi Isa akan membunuh Dajjal di Palestin di depan pintu pagar tempat bernama Luth

5. Keluarnya Ya'juj dan Ma'juj.
    Mereka ini adalah 2 kaum yang telah dikurung oleh Raja Zulkarnain. Raja Zulkarnain adalah seorang Wali yang hebat dan Raja seluruh dunia selama 2 dekad. Dia telah pergi ke barat dan berjumpa dengan kaum yang dianayai oleh Ya'juj dan Ma'juj. Lalu Raja Zulkarnain membantu kaum ini dengan membina tembok besi bersalut tembaga yang tinggi dan besar. Namun tempatnya xtau kat mana(wallahualam). Pada waktu Israk dan Mikraj, Nabi SAW telah dibawa ke tempat Ya'juj n Ma'juj ini. Setiap hari, Ya'juj n Ma'juj akan cuba mengorek tembok ini dari pagi hingga malam. Tiba waktu malam, mereka akan tertido n letih. Namun bangun keesokan harinya, tembok itu elok seperti sediakala. Begitulah akan berlaku seterusnya sehingga Ya'juj n Ma'juj akan berkata, "kita akan sambung mengorek keesokan hari, INSYA ALLAH.. Pada esoknya , tembok itu akan diroboh, lalu Ya'juj n Ma'juj akan keluar. Mereka akan membawa musibah kepada seluruh umat Islam. Nisbah bilangannya, 1manusia:100 Yajuj n Ma'juj... Masya Allah, Banyaknye... Mereka akan makan semuanya di bumi ini. Apabila mereka, melalui sebuah tasik, maka akan kering kontang tasik itu.
Nabi Isa akan selamatkan semua mukmin dan bawa semuanya ke Gunung Thur, lantas Nabi Isa akan berdoa kepada Allah. Dengan izin Allah, Allah utuskan ulat2 akan keluar dari leher Ya'juj n Ma'juj lantas menembusi tengkuk mereka sekaliannya. Lalu, Allah utuskan burung2 yang banyak mengangkut bangkai Ya'juj n Ma'juj ke dalam laut.

6. Setelah itu, Semua hasil bumi akan keluar sendiri dengan banyaknya. Semua manusia akan kaya n hidup bahagia. Kemudian ada angin akan bertiup menarik semua roh2 orang Mukmin, hanya orang kafir akan hidup. Orang kafir akan merasai kesengsaraan kiamat. Lalu Israfil akan meniup Sangkakala pertama, semuanya akan hancur. Seluruh makhluk akan mati temasuklah Malaikat Jibrail AS, Israfil AS dan sebagainya. Malaikat Mikail yang terakhir akan mati setelah dia menarik rohnya sendiri. Namun, bidadari2 di syurga, Malaikat Ridhuan(penjaga Syurga), Malaikat Malek(penjaga neraka) dan Malaikat pembawa Syurga akan kekal hidup dengan kekuasaan Allah...

Ana semakin syok nak mendengar dan mencatit lagi sebenarnnnya, namun apakan daya masa amat mencemburui kami... Kuliah Maghrib, insya Allah disambung pada minggu berikutnya....



* semua kisah yang dicatatkan adalah kesimpulan atau cerita pendek, kalo mau tau cite penuh dan lebih detail lagi bleh la keep in touch dengan penulis supaya kita dapat sama2 mempelajarinya secara bertallaqi dengan para ustaz dan alim ulama..
* ada sesetengah cerita kadang-kala, lain dari pembacaan n kisah yg kite dengar sebelum ini, namun cerita yang sebenar hanyalah dengan cara kita bertallaqi dan berguru dengan ulama... kalo ada yang berminat bleh menghubungi penulis...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...