Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Sunday, May 15, 2011

Mat Rempit itu bukan "Aerodinamik" dan Allah lebih menyayangimu, Sahabat

Sabtu, 14 Mei 2011, 6.30pg- 
aku dapat mesej menyatakan salah seorang kawan sekolah menengah dulu telah meninggal dunia. 
Mak aku terkejut, apabila aku memberitahunya. 
Mak pon kate, "Muda2 lagi dah meninggal ye, pe lagi yang tue ni ha" 
Hmm... nak wat camne tulah takdir Allah.. 
Firman Allah,"Setiap manusia pasti akan mati." 
Tak kiralah tua atau muda, jika waktu dan masa ajalnya sampai, tak lambat seminit, xcepat sesaat. 
Aku terus bersiap2 untuk menziarah keluarganya. 
7.30pg, aku dan member aku sampai di perkarangan rumahnya.
 Dah lame sangat x g umah die ni, last skali pun hari raya tahun lepas. 
Abang die bagitau, yang kawan aku ni pergi ke rahmatullah semasa dalam tido. X menunjukkan sebarang tanda2 pelik pon. Die biase je. 
Siap abang die kate, "die baru je blik tgk bola, minum2, makan2, sembang2, xde tande pape pon." 
Waktu sampai tu, jenazah xsampai lagi, sbb dipost mortem di hospital serdang. 
Jadi, aku n member siap bleh g mamak stall dulu, melahap roti canai 2 keping ngan milo panas. 
Lame aku dok melepak kat umah allahyarham, pak cik2 yang dok sembang, sume dok cite kebaikan allahyarham. 
Selalu g surau, baik je budaknye, elok je, dah pergi ye.. selalu budak2 baik ni la, Allah lebih menyayanginya, die xkuar malam pon, kuar pon g men futsal. sebut futsal, 
sorang pak cik ubah topik.. 
Selangor men cam budak2 lawan Kelantan, kene ayam ha... hai, menyampah btol aku.. 
Aik?! bleh plak ubah topik. hmm... 
Lame aku dok menunggu, jenazah x sampai2 lagi, jam da tunjuk pkul 10, aku n member aku ni pun ade hal.. jadi kami pun blik la... yang penting aku dah ziarah n amik iktibar dari apa yang telah berlaku... mari sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah kpd Allahyarham FIRDAUS BIN MUSTAFA KAMAL(1990-2011)..

Ahad, 15 Mei 2011,12.30pg-
Aku n member2 aku dalam kete baru blik dari KL Downtown, bru blik shopping.. Dok tgh borak2, kelajuan kete dalam 80km/j kat atas highway.. 
tibe2...
 vrooooooooommmmmmmm... vrommmmmmmmmm... vroooooommmmmmm... 
Sekumpulan mat rempit ngan memintas perodua viva yang kami naiki..
Driver pon mengomel, "aku dah bwk 100km/j ni.. die bleh potong lagi..
aku kira2 dalam 20 buah motor gak la.. moto LC n EX5.. 
LC aku xpelik la laju, tpi yg aku pelik tu, EX5.. pergghhh... cam roket... 
tpi aku tgk rider die... macam stail superman xcukup baligh... hehe.. 
aku ckp kat member aku, die wat aerodynamic tu.. 
aku sembang la konsep fizik yang aku blaja time skolah tu.. 
tibe2.. ade EX5 dari belah line paling kiri menyelit2 . 
rupenye... ade plak satu lg EX5 bleh paling kanan.. die pun nak bersaing ngan member die..
mencelah gak ketengah... 
Ktorang kat line tengah, naseb jauh skit dari kelompok diorang.
Slow2.. aku cakap kat drive...
tibe2...
PANNNNNNNNNNNNNGGGGGGGGGGGGGG....
Berapi memercik...
berguling-guling-guling-guling-guling-guling mat rempit tu....
macam tengah tgk filem REMP-IT 3D plak dri dashbord perodua Viva ni...
Member aku mengomel... Hah.. MAti... mati.. mati.....
mane taknye.. EX5 tu berlaga dlam kelajuan yang tinggi..
naseb la nyawa mat2 rempit masih panjang...
dorang bungkas bangun ke tepi jalan elak dari kene lanyak kete dari belakang...
naseb la x banyak sgt kete...
ade 3 buah kete yang dekat ngan tempat dorg berlaga..
naseb la kete2 tu sempat mengelak...
kalo x... Bye2 la...
Aku rase mat2 rempit tu luka teruk tu...
Moto kompem jahanamnye..

So, pengajaranya... guna kesempatan yang ada untuk menambah amal dan ibadah kepada Allah. Hidup hanya sementara. Mati itu pasti. Memang xdisangka. Cam mat rempit tu, kita rase mati ni.. tapi Allah bagi kesempatan untuk hidup untuk bertaubat, bukan untuk merempit lg... Cam Allahyarham Firdaus, moga Allah memberkatimu, sahabatmu. Moga kau digolongkan dengan para syuhada dan orang2 yang soleh.. 

Firman Allah Ta'ala (al Sajdah:32:11)
"Katakanlah: 'Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikan kamu, kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan."


Firman Allah Ta'ala (ali Imran:3:185)
"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahala kamu."


Firman Allah Ta'ala (al Zumar:39:30)
"Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula)."
Firman Allah Ta'ala (al Anbiya':21:34)


"Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad), maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal?"



2 comments:

  1. baik! saya janji x bawak moto laju2 lg..

    ReplyDelete
  2. haha.. mat rempit tu xcident kat highway grand saga depan kedai toyota.. serius xtipu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...