Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Monday, August 24, 2009

MENJEJAKI CIRI-CIRI I’BADURRAHMAN




Seinfiniti rasa kesyukuran kepada Allah SWT kerana masih lagi diberikan peluang untuk ana berkongsi bersama sahabat-sahabat di dalam kolumnis ini. Ia menjadi bukti bahawa sifat AR-RAHMAN dan AR-RAHIM Allah SWT kepada hamba-hambanya. Namun, kita selaku hambaNya, perlu memuhasabah diri agar seluruh kehidupam kita dirahmati dan diredhoi Allah SWT.

Dalam Al-Quran, Allah SWT telah menggariskan ciri-ciri ibadurrahman yakni HAMBA-HAMBA TUHAN YANG MAHA PENGASIH. Ciri-ciri tersebut telah digariskan dalam Surah Al-Furqan ayat 63-74.

“Adapun hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih itu adalah orang-orang yang berjalan di muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang bodoh menyapa mereka(dengan kata-kata yang menghina), mereka mengucapkan, “Salam”. Dan orang-orang yang menghabiskan waktu malam untuk beribadah kepada tuhan mereka dengan bersujud dan berdiri. Dan orang-orang yang berkata “Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Jahannam dari kami, kerana sesungguhnya azabnya itu membuat kebinasaan yang kekal.”Sungguh Jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman. Dan orang-orang yang apabila menginfakkan (harta) mereka, mereka tidak berlebihan dan tidak pula kikir, di antara keduanya secara wajar. Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sembahan yang lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan Allah kecuali dengan (alasan) yang benar dan tidak berzina dan barang siapa yang melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat hukuman yang berat. (Yakni) akan diperlipatkaligandakan azab untuknya pada hari kiamat dan akan kekal dalam azab azab itu, dalam keadaan terhina. Kecuali orang bertaubat dan beriman dan mengerjakan kebajikan, maka kejahatan mereka diganti oleh Allah dengan kebaikan. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. Dan barang siapa bertaubat dan mengerjakan kebajikan, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya. Dan orang- orang yang tidak memberikan kesaksian palsu, dan mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka berlalu dengan menjaga kehormatan dirinya. Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidak bersikap sebagai orang-orang yang tuli dan buta. Dan orang-orang yang berkata, “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa. “

Moga-moga kita tergolong dan memiliki ciri-ciri ini. Wallahualam…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...