Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Wednesday, September 23, 2009

Diskusi Bersama Mad'u...

Kemeriahan di hari raya masih lagi terasa bahangnya walaupun sudah masuk hari yang ketiga. Waktu yang lapang beginilah aku dapat merehatkan badan setelah penat ke hulu ke hilir pergi kedai membeli ais. Maklumlah, kaum kerabat ramai sangat. Semalam, Skuad TR-Tapah Road-(keluarga opahku) telah menggempur umah opahku, Teratak Fatimah Bee. 2 van dan 1 Toyota Innova. Pergh!! Raamai giler…

Hari ini pulak, Skuad KS-Kuala Selangor-(keluarge belah Allahyarham atukku)- menggempur. Serang mengejut menyebabkan kami sekeluarga apabila diorang telah mendarat ke kawasan halaman umah opahku tanpa sebarang maklumat. Aduh!! 2 Van dan 1 kete. Alamak! Rendang, nasi impit, lodeh, soto, kuah kacang ..semua dah habis dibedal. Hmm! Nak bagi makan ape ni? Bacelah 3qul.. mudah-mudahan kenyang.. hehehe!

ARGGHH! Hentikan cite ni! Bukan ni yang aku nak citer. Tapi yang nih…

Pada hari raya ke2 yang lalu, telah berlangsung satu diskusi panjang di Teratak Fatimah Bee. Ahli panelnya adalah, Pak Den(penduduk FELDA Besout 2), Pak Leman(pegawai DBKL), Haji Ishak(bapa aku) dan telah dipengerusikan oleh pewaris kepimpinan negara, Saudara Muhammad Safwan bin Ishak. Ketiga-tiga orang ahli panel ini adalah bapa sedare aku. Topik yang dibincangkan cukup meluas dan mencapah.

Topik yang pertama, Pak Leman memulakan bicara. Pada malam raya,di umah beliau, dia telah berkesempatan berborak dengan seorang pengarah di sebuah institusi kerajaan. Mereka berborak pasal sains. Si pengarah ni pon citerlah yang mana, saintis dunia telah menjumpai satu fenomena aneh di alam semesta. Fenomena ini dillihat menggunakan periskop yang berteknologi tinggi. Saintis dunia tersebut telah menjumpai sebuah macam planet(nak kate planet pon bukan; tah ape ke benda tah) berwarna hitam menelan bintang sekelip mata. Pak Leman pon terpinga-pinga mendengar penjelasan si pengarah tu tadi. Agak-agaklah.. kalo bintang mende tu telan sekelip mata, matahari cam la pulak yek? Bumi tak yah cakap…

Response aku: Subhanallah... Maha Suci Allah yang menciptakan alam semesta..

Topik kedua, Pak Leman gak citer. Pasal pemakanan. Dia citerlah yang Yahudi nih dah menyerang kita lame dah. Sampai satu mase, makan ubat atau coklat, terus lupa ingatan tentang agama Allah, Islam. Skang ni pun, Nescafe pon tak berape elok sebab banyak kafein. Tah cam mane menyimpang citer pasal Yahudi. Yahudi skang nih sedang menyerang kita secara psikologi. Macam lah, Pak Leman citer pasal Yahudi. Bla..bla..bla.. Pak Den pon same gak cite macam-macam.. bla..bla..bla..

Response aku: Rokok kat jari tuh pe die? tak payah la bincang pasal makanan. Semak hidung aku.. Perokok pasif plak aku nnti..

Topik ketiga, Pak Den lak citer. Pak Den ni payah skit. Soalan mencabar! Salah jawab, Rosaklah Akidah. Mule-mule, die citer lah yang die ni suka tanye soalan pelik-pelik kat tok imam, bilal, lebai, ustaz, senang citer orang yang mengaji agama. Die citer lah yang kat kalo kat ustaz yang ilmu-ilmu tinggi die malas tanye,(sebab nanti die yang kene balik) Aku cakap soalan die, pergh! Bahaya! Soalan pertama, die membuat satu andaian mengenai hari kiamat. Pak Den kate, dunia skang nih ade cam2 senjata kimia iaitu nuclear la senang citer. Bile tercetusnya perang Dunia tercetus balik, waktu 2 lah, negara-negara yang kuat ingin menunjukkan kehebatan masing-masing. Boom sana, Boom sini, Merata2 dengan nuclear.. waktu tu lah yang dikatakan kiamat. Soalan kedua, pasal kenyataan Tok Guru Nik Aziz pasal ahli UMNO tak masuk syurga. Die membangkang kenyataan tu(maklumlah Pak Den ni UMNO tegar). Pak Leman kater kalo orang ilmu agama tinggi boleh lah bincang pasal tuh. Ni yang orang yang dok huru hara tak paham pasal agama, Dok huru-hara la. Lepas tu dibagi hujah die, Syurga dengan Manusia mana dulu? Die jawab Syurga. Abeh! Dia ka tentu manusia masuk syurga ka neraka!.. Soalan berikutnya, Iman, Islam, dan Ihsan yang mana dulu? Die jawab, Ihsan dulu, sebab bila ada ihsan, baru ada iman, bila beriman baru ada Islam.. Soalan berikutnya, skang ni Allah tengah watpe?

Response Aku :

Soalan pertama: Jgnlah asyik guna pemikiran dalam bab agama... Gunakan Al-Quran, As-Sunnah, Ijmak, Qias dulu sebelum membuat satu andaian. Jangan terlalu Liberal dalam berfikir tentang ilmu agama. Hati-hati pemikiran boleh mengugat akidah kita.

Soalan kedua: Kita hanya menerima, jarang sekali untuk menyoal.. ada dalil yang menyokong pernyataan Tok Guru. Masih sombong untuk bertanya. Masih berbangga ditakok lama. Takut untuk merubah menjadi lebih baik. Sebab, takut dikata orang.. ni hal takut pada orang. Allah takut x?

Soalan ketiga: Rujuk dulu kitab sebelum memberi andaian. cari dulu maksud setiap terma2.. Ihsan ialah melakukan sesuatu ibadah sehingga kita merasakan kita mampu melihat Allah(Hadis 40). Macam mane plak bleh ihsan dulu.. kene ade Iman dulu, baru percaye pada Islam, lepas tu datangnya Ihsan..

Soalan Keempat: Pernah berlaku di zaman Imam Al-Ghazali, ketua-ketua paderi telah menanyakan soalan itu kepada beliau. Dengan hati yang tenang, beliau menyuruh untuk ketua paderi yang bertanya soalan itu bertukar tempat duduk dengan beliau. Sewaktu itu, Ketua Paderi duduk di tempat yang tinggi daripada Imam Al-Ghazali. Setelah bertukar tempat duduk, Imam Al-Ghazali menjawab, "Inilah yang sedang Allah lakukan."

Diharap sahabat juga disarankan untuk memberi pendapat dan pandangan atau komen tentang perkara yang telah ana sampaikan.. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...