Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Wednesday, July 22, 2009

Minggu Haluansiswa = Lagha??

Diam x diam... lebey kurang seminggu, aku menjadi mahasiswa. Namun masih tercalet di memoriku pada minggu haluansiswa. Minggu 2 sememangnya minggu utk PM bermaharajalela, n menyembunyikan belang masing-masing. Masing-masing ingin menunjukkan QUUDWAH HASSANAH pada junior2 namun musang tak boleh berbulu ayam. Kalau tentang tuntutan lima waktu tak dititikberatkan, pergaulan yang bercampur halal haramnya, berjoget tak tentu hala, terpekik terlolong sampai takde suare.. Nauzubillah.. Minggu tu, aku jadi terpinga-pinga macam rusa masuk konsert. mane tak terpinga, melihat manusia yang bermacam2 fesyen, macam2 ragam, macam tabiat, macam cekadak.. "Tulah mad'u", hati aku berbicara.

Namun.. ape yang lebey menyerabutkan kepala aku nie, tak pasal-pasal, dek kerane hal nak amik kertas untuk ahli kumpulan, aku plak yang disuruh wat cheers. Aku buatlah. Lepas tu, x pasal-pasal aku pulak yang kene jadi CHEERLEADER. Rase nak maki hamun, sumpah seranah, sume cukup lengkap. Naseb baek die lantik tige orang Cheerleader. Aku boleh la nak lari2. Tak kesahlah, Cheerleader pun Cheerleaderlah..

Aku gunekan pangkatku untuk mengingatkan PM-PM yang lupe nak ingatkan junior2 ni pasal sembahyang. pasal ape? Hah, ade satu malam, sume orang lupe nak semayang Isyak, termasuklah aku. Aku lupe sangat waktu tu. Mane taknye, aku slalu semayang awal, kalo kul 12 tu, terus tdo la.. ni tak, lepas maghrib, terus ade xtvt, sampai kul 12, mane tak aku lupe. setan berduyun-duyun dah masuk dalam badan. Naseb baek, aku teringat, aku qadho semayang Isyak keesokan harinya. Lepas tu, aku terus ingatkan kat PM-PM, walaupun diorang endah tak endah pasal mende yang WAJIB ni. kat situ pun dah menunjukkan sesuatu. Tunjuk ape?? fikir2..

Masuk pulak bile wat xtvt, kalo just berkenalan tuh, tak kesahlah.. sebab firman Allah yang bermaksud " Wahai manusia, telah dijadikan kamu dari lelaki dan perempuan, berbangsa-bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenalan,". Tapi yang menjadi problem besarnya, bile ade sorg PM yang konduct group aku, die suh kitorang maen KAWEN.. Hah! aku terus angkat tangan, aku bagitau aku nak pegi tandas. Aku duduk tandas lame-lame. Aku tak tau la..

Waktu subuh, kitorang semayang berjamaah. Lepas tu, ade tazkirah. aku ingat PM Kerohanian yang bagi tazkirah. Sebab die kate, die budak API, Ijazah Syariah dan Undang-Undang plak tu. Mule-mule,aku igt die nih orang hebat lah. Tapi sume tu retorik belake. Rupenye die bdk APM. Men bola ngan aku pun pakai suar pendek, berangan nak jadi bdk API+biro kerohanian.. Berblik pade tadi, die pun suruh lah sape-sape di kalangan junior bg tazkirah. Aku pun tak terkecualilah. Aku pun bagila tazkirah yang pedas walaupun bertapis2 dan aku tak ikut teks yang die bagi. Aku peduli pe. Lepas tu,PM komen, aku bagi tazkirah panjang sangat. Hmm.. Dunia2..

Lagi satu perkare yang menggelikan aku, waktu MPMUM datang untuk slot diorang. Satu lakonan drama komedi berlaku apabila PM-PM tidak membenarkan MPMUM untuk meneruskan slot mereka, walaupun mereka tiba awal 30minit dari waktu sebenar. Hah! tu waktu Orang Islam, bukan waktu Orang Melayu. Aku pun berpura-pura bertanya sape tetamu seterusnya. lantas ade sorg PM menjawab,"TU MUSUH AKU", aku tergelak dlm hati. Aku mintak pegi tandas, padahal aku nak tengok MPMUM je. Hehehe, memang dalam jangkaan aku, sebab aku up to date gak la dengan PRK nih. PIM menang kat UM. Drama pun berjalanlah serentak dengan helaian kertas-kertas yang penuh dengan dakyah-dakyah kotor mereka."sekarang waktu korang untuk tido","jgn tulis emel korang","jangan amik risalah,master x bagi,kalo amik,bleh buang kolej".. Hah! ko ingat kitorang nih bodoh nak ikut cakap korang.. Aku TABIK HORMAT kat MPMUM sebab diorg berjaya mempermainkan PM-PM yg bengong nih. MPMUM buat sesi kuiz dengan kitorang. Ade hadiah plak tuh. Penglibatan aktif la bile tau ade hadiah. berebut-rebut nak hadiah. Aku la salah sorang yg dapat hadiah. Dapat gak la salam ngan YDP MPMUM, Akhi Ridzuan. Habes je slot tu. PM-PM buat muke ketat. Die pun tunjuk la muke tak puas ati depan mate aku. hahaha.

Malam penutup, memang kemuncak lagha btol la. start dengan persembahan nasyid haram, boria,sketsa,n tarian india yang mengazabkan mate. HAH! mane tak sakit mate, tarian india tu bertemakan pasangan kekasih yang sedang hangat bercinta. hah! ape lagi.. Nauzubillah.. aku beristigfar panjang.. bile kenangkan balik.. terlalu banyak dosa aku. kalo Qada Allah tertulis aku kembali kepadaNya dalam minggu tu. Nescaye, Nerake tempat aku. Leka,lalai, lagha,hiburan terlampau,bercampur halal dan haram. Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...