Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Thursday, June 18, 2009

ISLAM LIBERAL.




Salam mujahadah…
Alhamdulillah, seinfiniti rasa syukur dipanjatkan kehadrat Allah SWT kerana limpah dan kurniaNya dapat sama-sama kita menikmati segala nikmat dan kasih sayangNya.

Ana rasa sudah lama rasanya ana tidak memenuhi ruang blog ana. Maklumlah, cuti-cuti banyak sangat undangan walimatul urus. Nak ke tak nak, pergi jela. Dapat makan free. Hehehe... Manfaatkanlah nikmat cuti yang diberikan ini denagan sebaiknya untuk menambahkan lagi ilmu di dada kita, serta meningkatkan proses tarbiyyah secara total. Waktu ni, kita gune untuk bace novel, tulis blog, jumpe kawan lame, jalan-jalan melihat alam, merayau, rase camne jadi Mat Rempit(xsempat nak jadi, moto pancit plak) dan melakukan apa saja aktiviti, namun yang paling penting, perlulah berlandaskan hukum dan syarak (jangan nak poye-poye ikut suke hati). Insya Allah, dikesempatan ini, ana ingin berkongsi maklumat dengan sahabat sekalian mengenai topik ISLAM LIBERAL.


MUQADDIMAH
Ape yang entum sume faham tentang Islam Liberal??? Menurut Kamus Dewan edisi ke-3, liberal bermaksud condong kepada kebebasan dan pemerintahan yang demokratik; bebas. Maksud lain, bersifat atau berpandangan bebas, berpandangan terbuka. Jika dilihat dari segi maksud secara amnya, memang tidak dinafikan sebagai sesuatu yang agak positif. Namun, apabila perkataan liberal itu dicantumkan atau dimajmukkan dengan perkataan Islam, ia menjadi satu senjata atau siri serangan pemikiran bagi umat Islam secara total.
Menurut Ustaz Ridhuan Mohamad Nor, dalam buku tulisannya mengatakan Islam Liberal adalah satu bentuk pemikiran jahiliyyah baru moden yang dianuti sebahagian cerdik pandai Muslim hari ini, khususnya yang berlatarbelakangkan pendidikan barat yang cuba membebaskan diri dari disiplin ilmu agama yang telah digariskan oleh para ulama. Ideologi ini diberi tentangan yang amat hebat oleh para ulama. Menyedari hakikat itu, para pendukung pemikiran Islam Liberal ini mengaburi mata umat Islam dengan meletakkan istilah Islam di hadapan istilah Liberal. Matlamat mereka adalah menimbulkan rasa keraguan terhadap kebenaran agama Islam di kalangan umat Islam yang menganggap agama tidak lagi sesuai pada zaman moden ini.
Islam Liberal juga diklafisikasikan sebagai salah satu bentuk Jahiliyyah Moden. Sememangnya, tidak dapat tidak dinafikan semakin maju peradaban manusia, semakin jahil manusia terhadap tuntutan agama Islam. Buktinya, maksiat berleluasa, gejala sosial yang melampau, wujud budaya-budaya songsang, buah anak, arak dan judi yang semakin mengila dan gejala pelacuran yang semakin meruncing. Ini membuktikan, Jahiliyyah alaf baru ini, lebih berbahaya bisanya berbanding Jahilliyyah pada zaman Rasulullah SAW.


SEJARAH
Aliran Liberalisme lahir di barat adalah lanjutan daripada zaman Renaisanse yang belaku di Eropah hasil tindak balas cendekiawan Eropah terhadap penindasan gereja terhadap ilmu sains dan teori-teori palsu ciptaan cendekiawan Yahudi untuk memusnahkan agama Kristian. Aliran pemikiran ini meningkatkan kebebasan yang diberikan kepada individu. Gerakan Liberalisme dari sudut agama, dipelopori oleh Martin Luther, seorang tokoh Kristian Protestan, membebaskan penganut agama Kristian daripada kuasa gereja dari aspek rohaniah ke atas individu dan membentuk mazhab Protestan. Prinsip penting yang dipegang mazhab ini adalah individu kristian berhak membaca dan mentafsir sendiri kitab-kitab suci tanpa mengikut tafsiran paderi-paderi.


BENTUK-BENTUK PEMIKIRAN


Menganut faham Pluralisme
- fahaman yang menyatakan semua agama adalah sama(sume agame betol). Orang Islam xbleh kate yang Islam je yang betol.. Nauzubillah…
- Sambutan Kongsi Raya yang mana telah ditegur oleh ulama, namun mereka menolak teguran itu dan menuduh para ulama sebagai jumud, kolot dan pemikiran tertutup.
- Menyokong penubuhan Suruhanjaya Antara Agama yang dicadangkan melalui memorandum yang mengandungi:
1. Orang Islam diberi hak murtad tanpa permohonan Mahkamah Syariah
2. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam
3. Orang yang bukan Islam yang memeluk agama Islam diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal dan tidak dikenakan tindakan
4. Tidak petle dicatatkan dalam kad pengenalan seseorang muslim bahawa dia beragama Islam
5. Orang bukan Islam tidak perlu menganut agama Islam sekiran ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam dibenarkan murtad sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa sebarang tindakan undang-undang.
6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agama dengan memeluk agam Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak(hadhanah)
7. Orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang beragama Islam berhak menuntut harat pusakanya selepas kematian
8. Orang bukan Islam dibenakran menggunakan perkataan2 suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
9. Program-program yang berunsurkan Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum dimansuhkan. Program dakwah agama selain Islam dibenarkan disiarkan dalam bahasa ibunda masing2
10. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikeculikan daripada cukai pendapatan dan wang hasil kutipan zakat digunakan untuk keperluan orang bukan Islam
11. Sepatutnya islam tidak tersebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti soal menutup aurat kepada pelajar sekolah

Mendesak diberikan hak kebebasan murtad untuk penganut Islam di Malaysia
- Kes Lina Joy

Ayat- ayat Al-Quran perlu ditafsir semula agar selari dengan peredaran zaman

4. Mempertikaikan syariat Allah dam hukum-hakam fiqh dengan hujah rasional
- hukum faraid yang tidak sama rata antara lelaki dan wanita
- keharusan poligami bagi lelaki
- kewajipan bertudung bagi wanita
- hukuman bunuh terhadap murtad
- hukum hudud menurut mereka pengaruh Arab Jahiliyyah
- larangan wanita sebagai pemimpin termasuk dalam solat
- hak mutlak suami dalam hal cerai
- larangan perkahwinan orang Islam dan orang bukan Islam
- undang2 moral yang dikatakan melanggar hak asasi dan kebebasan bersuara

5. menolak penguatkuasaan undang2 moral agama

6. Mendukung gerakan pembebasan wanita
-persamaan dalam harta pusaka
-hak poligami lelaki perlu ditarik balik
-persaaman hak dalam penceraian
-menentang pemakaian menutup aurat
-menyeru wanita2 Islam agar mencontohi wanita barat

7. Meragui kesahihan sebahagian teks Al-Quran dan penyusunannya

8. Menolak dan mempertikai hadis yang bercanggah dengan Al-Quran

9. Meragui peribadi Rasulullah


PLAN BERTINDAK

1. Meningkatkan keimanan kpd Allah SWT terutama dari aspek akidah
2. Menambah ilmu fardu ain dan fardu kifayah
3. Sentiasa melakukan perbincangan bersama alim ulama
4. Mewujudkan perbincangan mengenai isu ini secara meluas
5. Menambahkan kefahaman mengenai isu ini
6. Peka dengan keadaan sekeliling
7. Mewujudkan badan bertindak menentang masalah ini

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...