Lembah Ilmu

Mukaddimah

Muhasabah Diri

Asmaul Husna

Friday, April 2, 2010

Sudah lama rasanya...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Segenap rasa syukur aku panjatkan kehadrat Allah Taala, kerana masih lagi diberi subsidi nyawa dan kudrat untuk aku melayari laman ini. Sudah lama rasanya aku tidak berkarya seperti ini. Masa yang terkadang membuat aku terkejar-kejar untuk menepatinya.

Padat dengan pelbagai kuiz, test, assignment dan bermacam lagi membuat aku semakin matang mendepani cabaran yang mendatang. Di tambah pula, dengan kelas-kelas talaqqiku, yang wajib aku hadiri walaupun terkadang aku terpaksa meninggalkannya. Namun, kuliah agama tetap tercatit dalam diari mingguanku agar aku tidak alpa dan leka terhadap dunia penuh pancaroba ini. Selain itu, sedikit perkongsian ilmu bersama-sama rakan-rakan sekolejku dalam sesi Usrah yang ditubuhkan atas inisiatif sendiri bagi mengisi segala kelopongan-kelopongan dalam diri yang membolehkan syaitan melolos masuk ke benak hati ini.

Terkadang aku juga tersentak, asyik diriku menasihati orang, namun diriku tetap lemah dan penuh dengan kekhilafan. Terlintas di hati, "aku ni cakap ngan cermin ni". Semuanya pasti berbalik kepadaku. Aku cuba menjadi lebih baik setiap hari. Namun terkadang, aku rasakan diri ini kosong dengan nilai-nilai belaian ukhwah yang lama aku tidak rasai. Rindu rasanya.

Biasalah, dunia dakwah ini, penuh dengan onak dan durinya. Aku tersentak seketika pabila aku, pabila aku mengingati nota-nota kata dari madu' disekeliling aku yang berkata, "awak ni baik juga ek, ingatkan sombong, nampak senyap je" walaupun bukan niatnya untuk mengutuk atau mengejiku, namun itu semua sudah cukup untuk aku menyedari kesalahan-kesalahan yang telah aku lakukan. Aku lambat membaca keadaan dari segi pratikalnya walaupun dari segi teori, sedap mulutku mengeluarkan analisis.

Aku berusaha mendekati sekalian madu', walaupunku tahu cabarannya bukan mudah. Dari dalaman, luaran, atas , bawah, kiri dan kanan, setiap penjuru mengepungku. Namun, insya Allah dengan nasihat dari tok guruku, ayah dan ibu, sahabat-sahabat dan sekalian makhluk, akau cuba menjadi yang terbaik.. Insya ALLAH..

nota kecil hamba yang hina...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...